Nicaragua, je zal er maar wonen - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Timo Eversen - WaarBenJij.nu Nicaragua, je zal er maar wonen - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Timo Eversen - WaarBenJij.nu

Nicaragua, je zal er maar wonen

Blijf op de hoogte en volg Timo

25 Maart 2015 | Nicaragua, Managua

Hola allemaal!

Ik ben al weer 5 weken in Nicaragua, wat gaat de tijd snel zeg! Ik zit dit nu te typen in het kantoortje van de directrice. Ik zit meestal hier of in het voorportaal ervan te werken in mijn "tussenuren". De directrice zit aan het andere bureau te overleggen met de minister van onderwijs van Nicaragua! Dit is echt behoorlijk apart, ik zie de Nederlandse minister Jet Bussemaker nog niet zo snel basisscholen langs gaan om te kijken hoe het in de praktijk er aan toe gaat. Hij vertelde mij dat hij bevriend was met een Nederlander uit Helmond. Hij was daar ooit eens geweest en vond het een hele mooie stad, dit is volgens mij de eerste keer ooit dat ik iemand heb horen zeggen dat Helmond een mooie stad was. Het leek een ontzettend aardige man, veel beter dan de gebruikelijke 'ambtenaren' die hier komen.

Begin deze week werd mij al verteld dat de minister deze week waarschijnlijk langs zou gaan komen. Daarom moesten de vlaggen opgehangen worden. Omdat de school opgericht is en onderhouden wordt door de Nederlandse stichting Salto Adelante en er in Nederland ook jaarlijks behoorlijk veel geld gedoneerd wordt om deze school te verbeteren word en een Nederlandse en een Nicaraguaanse vlag opgehangen. Helaas is het ophang systeem kapot dus moet de langste persoon naar boven klimmen om het op te hangen. Juist, dat was ik natuurlijk. Eerst hing ik de Nicaraguaanse vlag op en het volkslied werd gezongen. Daarna hing ik de Nederlandse vlag op. Ik vind Nederland wel een fijn land om in te wonen maar echt trots op Nederland was ik nooit echt. Toch voelde het wel als een ontzettend mooi moment om in die vlaggenmast te hangen en de Nederlandse vlag te planten. Ik voelde me een beetje als de oude ontdekkingsreizigers van eeuwen geleden. Of zoals Neil Armstrong zich gevoeld moest hebben toen hij de Amerikaanse vlag op de maan plantte.

1 á 2 keer per maand moeten de docenten naar een bijeenkomst van de regering. De regering hier is niet zoals we dat in Europa gewend zijn. Er zijn wel verkiezingen maar het is kiezen tussen de 'socialistische' Sandinisten en een slecht georganiseerde 'liberale partij'. De sandinisten zijn aan de macht en hun leider Daniel Ortega is de president. Tevens is hij een van de rijkste mannen van het land. Eigenlijk de gehele partij top is enorm rijk terwijl de normale Nicaraguaan nauwelijks te eten heeft. Hoezo socialistisch? Als je een beetje een goede baan wilt moet je lid zijn van de socialistische partij, de directrice hier is een vertrouweling van de partij. Er word dus niet gekeken naar kwaliteit maar naar je politieke waarde. Toestanden die mij een beetje aan landen zoals Nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie doen denken. In de grondwet staat opgenomen dat 6% van de totale begroting van Nicaragua naar de staatsuniversiteiten moet gaan. Vervolgens kan de directeur van deze universiteit doen met het geld wat hij wilt. Als je hier dus iemand in een mooie auto ziet rijden weet je dus dat hij bij de sandinistische partij hoort. Het ironische maar eigenlijk trieste is dat de rijke bovenlaag bestaat uit 'socialisten'. De hypocrisie druipt er van af.

Ik ben in Nederland altijd tegen het koningshuis. Ik vind dat iedereen gelijk is, het zou niet zo mogen zijn dat omdat je toevallig in het juiste gezin bent geboren alleen jij het staatshoofd mag worden met alle voordelen die daar bij horen. Dit is in theorie natuurlijk heel eerlijk maar eigenlijk gebeurd voor mij precies hetzelfde. Ik ben in het juiste land geboren, en alleen daarom al kan ik doen wat ik wil. Wil ik leraar worden? Dan heb ik die mogelijkheid. Wil ik naar het buitenland? Dan kan dat. Genoeg eten, luxe etcetera ja Nederland is zo gek nog niet. De mensen die hier in Nicaragua zijn geboren die hebben dat geluk niet. Ze zijn geboren in het op een na armste land van het gehele Amerikaanse Continent. Weinig eten, weinig kansen, grote werkloosheid en grote armoede. In Nederland word er bij een kleine tegenslag al enorm geklaagd. Des te bewonderenswaardiger is het hoe vrolijk en vriendelijk de meeste mensen hier blijven ondanks de grote uitzichtloze ellende waar ze zich in verkeren.

De meeste mensen hier houden zich maar niet bezig met politiek, er is geen alternatief zeggen ze dan. Volgens de leiders is de armoede in het land niet hun schuld maar de schuld van de VS. Nou staat de geschiedenis van Nicaragua ook vol met aanvallen en bemoeienissen van de VS die het land zeker geen goed gedaan heeft. Maar een hele hoop problemen komen ook door slechte beslissingen en enorme corruptie. Als ik in Managua over straat loopt wordt er minstens iedere dag wel een paar keer Gringo! naar mij geschreeuwd. Dit is een scheldwoord voor mensen uit de verenigde staten. Meestal roep ik dan terug dat ik uit Holanda kom. Dan is het goed. In Managua ben je als westerling sowieso heel apart. Zo vragen mensen wel eens een dollar aan me of zeggen ze tegen hun kinderen: kijk, een Chelle (blanke)! Je bent hier apart en dat zal je voelen ook. Ik ben er inmiddels al wel aan gewend. In de wijk waar ik woon en op de school zijn ze allemaal heel aardige voor me en iedereen wilt altijd een praatje met me maken op straat. Ze hebben allemaal wel een kind of neefje/nichtje dat naar de school gaat en vinden het leuk dat ze les krijgen van Nederlander. De leraressen betrekken me in al hun drankjes en etentjes die ze samen doen en het echte Nicaraguaanse gekwebbel begin ik ook al steeds meer eigen te maken.

Volgende week is er hier vakantie dus geen school. Ik pak zaterdag het vliegtuig naar Bluefields en the corn Islands. Ik verblijf dus een weekje aan de Caribisch kust en op caribische eilanden. Heerlijk om zo de warmste week van het jaar hier door te brengen aan het strand! Donderdag land ik weer in Managua dus dan volgt mijn blog over mijn tijd daar snel.

Groetjes vanuit Managua!

Timo

• 25 Maart 2015 - 19:46

Mieke:

Hee Timo!

Wat leuk om al jou blogs te lezen! Als ik het zo hoor geniet je ervan en vermaak jij je nog wel even daar! Ik krijg er zelfs een beetje heimwee van als ik al die verhalen van jou lees..
    Keep up the good work! Groetjes aan alle docenten van mij en we moeten maar snel een keertje skypen!
    Geniet van de Semana Santa!

Groetjes, Mieke

• 25 Maart 2015 - 20:03

Marieke Ubbink:

Hoi Timo,

Leuk om je blogs te lezen. Zeker dit blog waarin je blijk geeft van een veranderde kijk op de wereld: hoe anders een mensenleven is afhankelijk van in welk land/ wel gezin je geboren bent. Ook mooi hoe je ziet dat in Nicaragua /van Nicaraguanen veel mooie, goede of interessante dingen te leren vallen. Ik weet zeker dat je deze andere kijk nooit meer (helemaal) kwijt raakt. Ik wens je nog veel mooie, bijzondere ervaringen toe met nog meer leerervaringen!
    Geniet ervan!
    Vriendelijke groeten,

Marieke

• 26 Maart 2015 - 02:28

Timo Eversen:

Heey Mieke!

Ik vermaak me zeker hier, de tijd vliegt hier echt voorbij! Ik snap dat je heimwee terug krijgt, ik denk dat dat bij mij ook gaat gebeuren als ik weer thuis ben. Ik zal de groetjes doen en dat skypen gaan we zeker doen!

• 26 Maart 2015 - 02:34

Timo Eversen:

Hoi Marieke!

Wat leuk dat je mijn blog nog steeds op de voet volgt! Het is hier inderdaad een onvergetelijke ervaring die ik nooit meer kwijtraak. Die meer leerervaringen gaan er zeker komen, er gaat hier geen dag voorbij zonder dat ik me weer verbaas over iets wat hier gebeurd.

• 26 Maart 2015 - 08:53

Kees-Jan:

Hallo Timo,
    Wat ben je goed bezig! Volgens mij haal je er echt alles uit, wat maar mogelijk is! Goed dat je over dingen als armoede, politiek, koningshuis e.d. nadenkt. Pas als je kunt vergelijken, kan je een genuanceerdere mening vormen. Ik denk dat je volgend jaar aan je LIO-leerlingen veel te vertellen hebt!
    Ga zo door en geniet iedere minuut! De tijd gaat sneller dan je denkt...
    Kees-Jan

• 26 Maart 2015 - 22:30

Jan Hein:

Hallo Tim,

De tijd vliegt. Dat betekent ook dat je er plezier in hebt daar.
    Geniet de komende week van een welverdiende vakantie. Ik heb voor jou ook al wat werkzaamheden ingepland voor 15, 16. 17 en 18 juni.
    Er wordt dan voorlichting gegeven aan de eerste en tweede jaars leerlingen op het Mondial College als voorbereiding op de Nicaragua-dag en de sponsorloop. Dat is op dinsdag 30 juni.
    Je kunt nu al vast zaken bedenken, foto`s maken etc om een verhaal, fris van de lever, voor de leerlingen te bedenken. Geniet en doe voorzichtig op Corn-Islands. Tropisch Bounty-eiland.

Jan Hein